Veelgestelde vragen

Sailing Architect
De IJssel
Baggerbedrijf de Boer
Amasus
Multibat
De Borduurmeesters
De Vries UK Masten enzo
Gemeente Dongeradeel

Veel wedstrijd-gerelateerde vragen kunnen worden beantwoord door de Notice of Race en de Wedstrijdbepalingen goed door te nemen. Voor overige praktische zaken kunt u onderstaande vragen doornemen.

Aan welke veiligheidsuitrusting moet mijn schip voldoen?
Zie hiervoor de uitrustingslijst die u hier kunt downloaden.

Vraag: Waar kan ik de marifoon laten keuren?
Antwoord: In de Aankondiging staat dat de marifoon installatie goed gekeurd moet zijn door een bevoegde instantie. Het betreft de keuring van de werking van de gehele installatie (de marifoon + antennekabel + antenne). Het afgegeven vermogen van de marifoon moet ook worden uitgezonden door de antenne. Alles moet op elkaar zijn afgestemd. Het bewijs van goedkeuring waarop staat dat de gehele installatie is gekeurd na 1 januari 2024 door een gecertificeerd bedrijf moet kunnen worden overlegd. Er zijn meerdere bedrijven die deze keuringen kunnen uitvoeren. Enkele zijn:
– Radio Holland, tel.: 0596 633 999
– Alphatron, Dhr. L. Buikema.

De marifoonkeuring is in de professionele vaart ook wel bekend als ‘radio survey’. Indicatieve kosten keuring; keuring op zeiljacht half uur a €45,-.

Vraag: Worden de papieren kaarten nog vereist?
Antwoord: Tijdens de CAM Race 2024 zijn de papieren kaarten nog vereist. Wij zijn ons er van bewust dat de elektronica aan boord steeds geavanceerder wordt. Niettemin vinden wij dat bij calamiteiten, bv het uitvallen van de boordspanning, de elektronische hulpmiddelen nog kwetsbaar zijn. Mogelijk wijzigt dit standpunt bij de race van 2024.
Enkele bedrijven die kaarten kunnen leveren zijn:
– Datema Amsterdam in Gorinchem;
– Datema Delfzijl (Datema Delfzijl levert de kaarten via CIV Lauwersoog).

Vraag: Wat moet getoond worden van de marifoon naast een bewijs van keuring?
Antwoord: De DSC-marifoon (of combimarifoon) en de EPIRB moeten zijn geregistreerd bij het Agentschap Telecom. Deze geeft een zgn. Ship Station Licence (of Ship Radio Licence) af. Hierop is aangegeven:
– De apparatuur aan boord welke is geregistreerd;
– Zenderinformatie (Call Sign, ATIS-code en het MMSI-nummer);
– De naam van de boot;
– De naam van de licentiehouder.

Naast deze licentie dient men in het bezit te zijn van het bedieningscertificaat Marcom-B.

Welke baan vaar ik?
Zie Notice of Race paragraaf 12.

Waar vind ik de bemanningspool?
Op facebook, zie: https://www.facebook.com/groups/232794760391005

Hoe kom ik met de auto of vliegtuig in/vertrek ik van Larvik?
Er is een goede verbinding met de auto via Hirtshals, Denemarken. Vanaf daar vaart een snelle veerdienst naar Larvik. Zie https://www.colorline.com/denmark-norway/ferry-hirtshals-larvik voor meer informatie.

Vanaf Larvik komt u makkelijk met het openbaar vervoer op vliegveld Sandefjord. Vanaf hier kunt u vliegen naar Amsterdam. Zie https://www.torp.no/en/frontpage/?lang=en_GB

Wat is er in Stavern te doen?
De deelnemende schepen varen na de finish naar de jachthaven van Stavern. Stavern is een dorpje naast Larvik met een supermarkt, hotels, restaurants en kleine winkeltjes.
Larvik is in zo’n 20 minuten met het openbaar vervoer te bereiken en is een havenstad met een groot centrum.

Staat uw vraag er niet bij?
Heeft u de race documenten goed doorgenomen en kunt u het antwoord niet vinden? Mail ons dan via de contactpagina.